Verdere digitalisering van de loods
De processen die in een loods plaatsvinden, worden tot op heden nog steeds ondersteund door veel papierwerk. Denk hierbij aan picklijsten, todo-lijstjes, opdrachtbonnen, etc. Veel van de informatie die op dit soort papieren staat wil nog wel eens veranderen of niet up-to-date zijn; een algemeen bekend probleem in warehouses om op een efficiënte manier te kunnen werken. Ook gebruikers van GreenCommerce hebben te maken met dit soort problemen en ervaren tot op de dag van vandaag de gevolgen van de onveranderlijkheid van papieren werklijsten.
Een aantal jaar geleden is een eerste poging gedaan door de processen die in de loods plaatsvinden te vatten in een applicatie die op scanners draait. Hierdoor werd de afhandeling van papieren werklijsten gedaan via de scanners op basis van het scannen van barcodes. De mogelijkheden van applicaties die op windows-CE devices (zoals de scanners) draaien zijn beperkt en komen bij lange na niet in de buurt van de mogelijkheden die tegenwoordig beschikbaar zijn op mobiele devices (telefoons, tablets, ...). Zowel niet op het gebied van techniek als van gebruiksvriendelijkheid. Voor ons dus voldoende aanleiding om de tekentafels op te zoeken en op zoek te gaan naar een nieuwe oplossing.
ELMO
Na een uitgebreide inventarisatie (van de door GreenCommerce geautomatiseerde processen die in warehouses plaatsvinden) en diverse brainstormsessies, is ELMO ontwikkeld. ELMO staat voor 'Easy Logistic Mobile Operator' en is beschikbaar als online web-app. Door de gebruikte technieken voelt de web-app aan als native en kan je hem o.a. toevoegen aan je 'home screen' en zelfs push-notificaties ontvangen. Daarnaast is de web-app zo opgezet dat gebruik kan worden gemaakt van ieder soort device (telefoon, tablet, desktop) zolang je maar een verbinding hebt met internet. De gebruiksvriendelijkheid heeft de meest prominente rol gehad tijdens de ontwikkeling. Iedere gebruiker moet zonder uitleg op een eenvoudige manier zijn/haar werk kunnen doen en zonder al te veel handelingen kunnen vastleggen wat er zich in een warehouse afspeelt. Het gevolg hiervan is terug te vinden in het ontwerp en gebruikers-interactie waarbij gebruik is gemaakt van de best-practices van Google's Material Design (waardoor de app al snel als 'bekend' aanvoelt).
Picklijsten
Tijdens de ontwikkeling van ELMO is de focus gelegd op de processen rondom het picken van orders en productie opdrachten. Gebruikers krijgen een duidelijk en eenvoudig overzicht van de takenlijst die aan hen is toegekend en kunnen deze op een gebruiksvriendelijke manier afhandelen. In GreenCommerce kunnen picklijsten worden verdeeld over gebruikers, waarna iedere gebruiker zijn eigen overzicht te zien krijgt. Naast een duidelijk overzicht kunnen er suggesties worden opgevraagd van de goederen (en bijbehorende palletlocaties) die gepickt mogen worden, dit is erg handig als pallets op exacte locaties worden vastgelegd.
Pallet informatie
Naast de takenlijst voor orderpickers heeft de pallet-informatie een belangrijke rol binnen ELMO. Het is eenvoudig om voor iedere pallet de exacte informatie op te vragen en vervolgens acties zoals verplaatsen, opbouwen, mixen, of stickers afdrukken uit te voeren. Vanuit ieder scherm waar je als gebruiker bent, kun je direct naar de pallet-informatie gaan, of een van de laatst bekeken pallets opnieuw bekijken.
Chat
Het bereik van mobiele telefoons in warehouses wil nog wel eens wat minder zijn vanwege bijvoorbeeld staalconstructies of koelcellen. WiFi bereik is daarentegen vaak wel goed binnen een warehouse, wat mogelijkheden biedt om te communiceren met andere gebruikers. Volgens ons hebben gebruikers namelijk een manier nodig om te communiceren vanuit de app waarin zij op dat moment werkzaam zijn. Het resultaat is een chat-optie waarmee de wel bekende geeltjes uit GreenCommerce worden gebruikt om onderling berichten te kunnen versturen. Nieuwe berichten zorgen direct voor meldingen (als de app open staat) of push-notificaties (als de app even dicht is).
Toekomst?
Met de realisatie van ELMO is een flinke verbetering gebracht in de mogelijkheden om digitaal te werk te gaan in warehouses. Toekomstig zijn we van plan om meer features aan de applicatie toe te voegen, vooral gefocust om medewerkers in een loods optimaal te laten fungeren en te voorzien van de benodigde, up-to-date informatie die zij nodig hebben om het werk uit te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slimme features om het systeem de benodigde te picken pallets geautomatiseerd te laten bepalen, voice-picking, of RTLS.
Wil je meer weten? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.