Uitvoeren van opdrachten door middel van spraak
Alexa, Siri en Google Assistant; wie kent deze virtuele assistenten niet? Via spraakcommando's kan je deze modellen vragen verschillende acties voor je uit te voeren. De grote opmars van Artificial Intelligence (AI) heeft daar zeker aan bijgedragen. Binnen GreenCommerce bestaat nog geen mogelijkheid tot spraakgestuurde commando’s, maar daar komt misschien verandering in. Developer Remco van der Voort heeft voor zijn afstudeeronderzoek de mogelijkheden van spraak onderzocht binnen onze WMS App. In deze update vertelt hij over de huidige status van zijn project en het beoogde einddoel.
De WMS App is een tool voor orderpickers in een AGF warehouse waarmee digitaal orderpicken mogelijk wordt. Via een tablet ontvangen medewerkers een digitale picklijst die met de meest actuele informatie werkt. Remco begint: “Als ontwikkelaar wil je het aantal handelingen voor gebruikers zoveel mogelijk minimaliseren door middel van automatisering. Wanneer je met spraak een actie kan uitvoeren, verminder je het aantal handelingen enorm. Dat was dan ook de aanleiding van mijn onderzoek; wat is de haalbaarheid van spraakbesturing in een GreenCommerce applicatie?
Binnen GreenCommerce kennen we nog geen spraakgestuurde mogelijkheden. Met dit onderzoek stapte Remco dus in een nieuwe wereld wat betreft deze technieken: “Uiteraard wisten we wel van de mogelijkheden af, maar binnen onze applicaties werken we er nog niet mee. Dat maakte dit onderzoek extra interessant.”
Remco koos voor een techniek die uitbreidbaar is door middel van een woordenboek: “Omdat we in de AGF sector veel te maken hebben met jargon of sectorspecifieke termen, is het gewenst om deze woorden toe te kunnen voegen in een woordenboek. Dit kan door een spraakherkenning-model te trainen. Ik heb via een ‘proof of concept’ twee verschillende spraak-technieken in de WMS App getest, waarna de keuze voor de beste techniek duidelijk werd: Azure Speech. Momenteel ben ik druk bezig met het verwerken van deze techniek in de WMS App om de werking te kunnen testen.”
In dit onderzoek test Remco of zijn ontwikkelingen goed werken in de praktijk. Middels een microfoon-button in de WMS App kan via spraakcommando’s een actie uitgevoerd worden. Denk aan het zoeken van een pallet of het afronden van een pick-actie. “Het zoeken van een pallet via spraak staat niet aan voor klanten, maar werkt al wel in mijn tests. Hierna staat het afronden van een picklijst op de planning. Binnenkort ga ik de laatste resultaten testen met een klant. Validatiesessies zijn in dit stadia heel belangrijk, dus dat zal deze periode vaker voor gaan komen.” aldus Remco.
Uit de eerste feedbackronde kwam de wens om een waarschuwing toe te voegen voordat een belangrijke actie wordt uitgevoerd. “Hiermee voorkom je dat iedere verspreking gecorrigeerd moet worden. De medewerker krijgt eerst de vraag of zij het zeker weten, voordat de actie wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld voor het printen van stickers, is dit een handige gatekeeper.”
Remco sluit af: “Ik vind het leuk om te zien wat de klant nodig heeft. Als ontwikkelaar krijg je wel een casus mee, maar het gaat pas echt leven als je het in de praktijk kan zien. Daarom is feedback van de directe gebruiker zo belangrijk.” Remco hoopt zijn onderzoek binnen een aantal weken af te ronden waarna hij een adviesrapport zal opleveren.
Benieuwd naar de mogelijkheden van de WMS App of het onderzoek van Remco? Neem contact met ons op via info@greencommerce.nl of bel naar 0174 - 642 622.