Specifieke aansturing van de medewerkers op de vloer - Taakgestuurd werken
Waar vorig jaar al is gestart aan het onderwerp Taakgestuurd werken, wordt het eerste kwartaal van 2024 er ook mee afgetrapt. In een pilot gaan medewerkers testen of zij specifieker aangestuurd kunnen worden via werkbonnen in plaats van picklijsten. Vanuit het loodskantoor kunnen zij vervolgens medewerkers multi-user orders laten ophalen, verzamelen en verladen. Developers Karsten en Christian zijn aan de slag gegaan met dit onderwerp en vertellen in deze update de huidige stand van zaken.
Het project is opgedeeld in drie fases waarvan de eerste fase reeds is afgerond. Karsten begint: “Er is nu een uitgebreide basis neergezet. Met dit project willen we de taken op de werkvloer specifieker maken. We zien dat de expertise op de vloer vooral bij medewerkers in hun hoofd zit, waardoor het steeds lastiger wordt om medewerkers in te delen op basis van de totale workload. Met dit onderdeel kunnen we de workload opsplitsen en toebedelen over verschillende loodsmedewerkers, waardoor medewerkers onafhankelijk van elkaar aan dezelfde order kunnen werken.”
Vanuit de verkoopafdeling kunnen medewerkers wensen van klanten instrueren richting de loods. De loodsplanner kan daarna medewerkers op de vloer gedetailleerder inplannen en processen effectiever inrichten. “Dat sluit beter aan bij de werkwijze,” trapt Christian af. “Maar we willen bedrijven niet verplichten om via deze manier te werken. We bieden hen de mogelijkheid aan om medewerkers specifieker aan te sturen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om de huidige werkwijze aan te houden.”
Voor Christian was dit het eerste project waarin hij meedraaide met de sprint. “Het is gaaf om bij te mogen dragen aan de ontwikkeling van het product. Daarbij was dit een erg geschikt project om kennis te maken met GreenCommerce en de verwante applicaties.” De ontwikkelingen beperken zich namelijk niet alleen tot GreenCommerce, maar raken ook de Transport App en de WMS App. Daarbij heb je ook verschillende belangen te behartigen binnen een organisatie.
In GreenCommerce zijn medewerkersgroepen toegevoegd waaraan werkbonnen beschikbaar gesteld kunnen worden. Deze groepen geven een bepaalde mate van expertise aan per medewerker. Zo is de ene medewerker beter in het opbouwen van mixpallets en de ander in het rijden van volle pallets. Christian: “De werkbonnen zijn vervolgens in de Transport App en de WMS App verwerkt. Zo leerde ik direct verschillende onderdelen in het softwarelandschap van GreenCommerce kennen.”
Om de richting te bepalen, zijn functionaliteiten tussentijds getoetst bij een tweetal klanten. Christian: “Dat was een hele positieve ervaring waar waardevolle feedback uit voortkwam. Het enthousiasme over de ontwikkelingen in de Transport App bevestigde dat we de goede kant op gaan. Dat is ook het doel; dat de ontwikkelingen aansluiten bij de werkwijzen van klanten.”
Verder was er een extra niveau benodigd binnen GreenCommerce om het werk beter te verdelen. Hiermee wordt voorzien in de werkwijze van klanten, omdat instructies op zo’n manier worden ingegeven in het systeem dat de juiste informatie automatisch op de transportdocumenten wordt weergegeven.
Karsten sluit af met een vooruitblik: “In de WMS App wordt het orderpickproces op basis van werkbonnen gelijkwaardig gemaakt aan de huidige schermen. Voordat de nieuwe onderdelen geïntroduceerd kunnen worden aan de loodsmedewerkers, dient de vervanger minimaal dezelfde functionaliteiten te hebben. Zo werken we toe naar een vloeiende overgang zonder dat de medewerkers daar hinder aan ondervinden. De verwachting is dat na de huidige sprint alle onderdelen klaar zijn om getest te worden in de pilot.”
Houd de roadmap-pagina regelmatig in de gaten voor updates rondom dit onderwerp.
Vragen of meer informatie?
Heb je vragen of zou je meer informatie willen ontvangen? Neem contact met ons op via info@greencommerce.nl of 0174 - 642 622.