Roadmap sessies bij klanten zorgen voor nieuwe inzichten
Eind vorig jaar kondigden we de roadmap voor 2022 aan. Deze roadmap bestaat uit 4 thema’s waarin verschillende onderwerpen vallen die betrekking hebben op één van de thema’s. Door een roadmap te introduceren, zou er meer inzicht komen in het ontwikkelproces; van uitdenken tot realisatie. Product specialisten Fernon van Paassen en Michelle Vijverberg zijn deze zomer begonnen met gerichte klantbezoeken om bij hen het net op te halen. Nu we het laatste kwartaal van 2022 naderen, blikken we terug op de uitrol van de roadmap en zijn we benieuwd hoe zij de eerste klantbezoeken hebben ervaren.
“We merkten dat we veel gave ontwikkelingen deden maar dat niet alle informatie op de juiste manier bij de klant terecht kwam,” trapt Michelle af, “Omdat ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, geldt dit ook voor onze communicatie. Een half jaar later wordt er niet meer zoveel over een onderwerp gecommuniceerd als in het begin. Daar lag voor ons de crux.” Fernon vult aan: “Niet iedere klant heeft op hetzelfde moment behoefte aan een bepaalde ontwikkeling. Daar kan best wat tijd overheen gaan. Vandaar dat we deze zomer zijn begonnen met gerichte klantbezoeken om onderwerpen van de roadmap te belichten en het net op te halen bij klanten. Welke vraagstukken leven er en hoe kunnen wij hen hierin ondersteunen? Daarbij laten we zien wat we tot nu toe hebben gemaakt en welke plannen worden gemaakt voor de toekomst.”
Deze vraagstukken hoeven niet per sé betrekking te hebben op GreenCommerce maar kunnen ook sectorgerelateerde uitdagingen zijn, zoals de Brexit of verscherpte regels omtrent certificeringen. Door dergelijke uitdagingen in kaart te brengen, proberen Michelle en Fernon een match te vinden tussen deze vraagstukken en bestaande functionaliteiten in GreenCommerce. Fernon: “In zo’n gesprek komen we er al snel achter of een achterliggend probleem eigenlijk het beoogde vraagstuk in de weg zit. Door naar de kern te gaan, kunnen we duurzame oplossingen maken die bij meerdere klanten waarde kunnen toevoegen en dus beter inzetbaar zijn. Soms help je iemand al door een nieuwe werkwijze aan te leren of extra uitleg te geven over een functionaliteit die niet optimaal wordt gebruikt. Zulke gesprekken zijn heel waardevol voor beide partijen.”
Omdat we met GreenCommerce updaten via een release cadans van 3 maanden, waarbij per jaar 2 versies verplicht zijn gesteld, komt het voor dat een bedrijf ontwikkelingen van meerdere versies tegelijkertijd krijgt. Hierdoor wordt een interessante ontwikkeling wel eens over het hoofd gezien. “We kijken mee met een proces en als we denken dat het slimmer of sneller kan, laten we het even zien. Dat zijn quick wins waar de klant echt iets aan heeft,” aldus Michelle. “Ook geven we een kijkje in toekomstige plannen en vertellen we welke ontwikkelingen in een volgende sprint zitten verwerkt.”
Uitdagingen in de sector kunnen snel erg gecompliceerd worden. Het is daarom belangrijk dat de structuur goed is. Fernon: “We zien herkenning bij de klant als we het over onderwerpen hebben die op de roadmap staan. Dat betekent dat we de juiste snaar raken. We weten hoe de sector in elkaar zit. Daarom is het goed dat we als IT partner ook met sector gerelateerde vraagstukken komen i.p.v. dat dit altijd andersom is.” Omdat er jaarrond ontwikkeld wordt aan GreenCommerce, zijn Michelle en Fernon van plan om deze lijn verder door te trekken: “We zijn net begonnen maar het bevalt erg goed, vanuit ons maar ook vanuit de klant,” begint Fernon. “Door het gesprek open in te gaan, komen interessante onderwerpen naar voren. Zo doen we regelmatig grote projecten in samenwerking met klanten. Tijdens het gesprek komt dan ook naar voren of er potentie zit in een dergelijk traject en welke periode daar het meest geschikt voor is.” Michelle sluit af: “Het brengt veel positiviteit en we hopen hiermee een solide basis te leggen voor hechte partnerships.”
Ben je enthousiast geworden na het lezen van dit gesprek en is jouw interesse gewekt voor een bedrijfsbezoek? Neem dan contact op met:
fernon@jem-id.nl
michelle@jem-id.nl
0174 - 642 622