Euro West heeft goed inzicht in voorraden én de traceerbaarheid is verbeterd dankzij GreenCommerce
Wij waren op bezoek bij Euro West en hadden hier een leuk gesprek met Stefan van Marrewijk. Stefan houdt zich binnen Euro West voornamelijk bezig met de voedselveiligheid en certificeringen. Ook is hij degene die zich bezighoudt met het optimaliseren van het gebruik van GreenCommerce. Samen met Bart Bellemans (operationeel manager) bekijken ze continu hoe processen/werkwijzen verbeterd kunnen worden zodat zij voorop kunnen blijven lopen.
Interview met Stefan van Marrewijk
Waar is jullie bedrijf vooral in gespecialiseerd?
"Wij zijn voornamelijk bezig met het verpakken voor derden, dit is zo’n 80% en de overige 20% is eigen handel."
Tegen welk probleem liepen jullie op voordat jullie GreenCommerce gebruikten?
"Ik ben hier zeven jaar geleden begonnen, toen werkten we wel al met de oude variant van GreenCommerce, een minder uitgebreide versie. Daarna zijn we een aantal jaar geleden volledig overgegaan naar de nieuwe versie. Dit kostte toen wel wat tijd, omdat we ook overgingen op scanners en gingen werken op pallet-niveau. De nieuwe variant is een stuk uitgebreider en de werkwijze is hiermee volledig veranderd. We hoeven nu niet meer dagelijks de voorraden te tellen. Met het scannen wordt dit heel de dag door bijgewerkt en bij controles die we regelmatig doen, blijken de voorraden goed te kloppen."
Wat doen jullie voornamelijk met GreenCommerce? Welke problemen lost het op?
"Voor ons is GreenCommerce een belangrijk middel om alle informatie op te slaan van partijen die bij ons binnen komen. Vooral bij partijen die wij verpakken voor derden is het enorm belangrijk dat de voorraden 100% kloppen en dat de klanten ook door ons op de hoogte worden gebracht wat wij nog op voorraad hebben staan. Hierbij is voornamelijk de traceerbaarheid erg belangrijk. Daarnaast maken wij binnen GreenCommerce gebruik van de productieplanning. Hierdoor weet de afdeling productie precies wat er op de planning staat en wanneer de orders zullen worden opgehaald en dus klaar moeten staan."
Hoe zou je je voelen als je GreenCommerce komende dagen niet zou kunnen gebruiken? Wat zou je doen? Waarom zou je teleurgesteld zijn?
"Dan breekt de paniek uit, dan zouden we alles wat we nu in GreenCommerce registreren handmatig en met papier moeten bijhouden, dat zou erg veel tijd kosten."
Hoe werken jullie met GreenCommerce?
"Omdat wij veel werk voor derden/externe eigenaren doen, is het ook belangrijk om te zien welke kosten per order doorbelast kunnen worden."
Via GreenCommerce ‘diensten en handeling’ registreert Euro West o.a. op- en overslag-, uitzoek-, ompak- en allerlei verpak-activiteiten. Hiermee heeft men een eenvoudige werkwijze om kosten en opbrengsten te verwerken in het systeem en hierin inzicht te krijgen.
"Ook de koppeling van GreenCommerce met Exact is voor ons bijvoorbeeld belangrijk voor de verkoopadministratie en dan met name de facturatie.
Daarnaast maken wij gebruik van WMS ELMO (Easy Logistic Mobile Operator) om eenvoudig orders te picken. De informatie voor de heftruckchauffeurs is nu veel beter geworden, doordat vroeger alles uit het hoofd ging, werden hierin voorheen nog wel eens fouten gemaakt. ELMO geeft ons erg veel inzicht en hiermee kunnen we veel gerichter sturen. Nu wij gebruik maken van ELMO is voor de medewerkers in de loods duidelijker welke pallets zij moeten pakken en waar in de loods deze pallets zich bevinden. ELMO heeft bij ons in korte tijd, en met een soepele overgang, geleid tot een beter inzicht in de voorraad voor zowel kantoor als loods."
Samenwerking JEM-id:
Hoe is de samenwerking met JEM-id?
"De samenwerking en begeleiding is goed. We zouden graag nog nauwer samenwerken zodat we nog meer uit het systeem en nieuwe ontwikkelingen kunnen halen."
Waar ben je (nog niet) tevreden mee?
"GreenCommerce werkt naar tevredenheid zoals je van het systeem zou mogen verwachten. We werken goed met de software, maar blijven natuurlijk altijd kijken hoe we processen kunnen verbeteren en hoe we GreenCommerce hierin mee kunnen nemen. Over het supportteam van GreenCommerce zijn we ook tevreden."
Wat gaat goed?
"Het systeem is qua traceerbaarheid heel goed in elkaar gezet en alles is goed terug te vinden. Als je gewend bent om er mee te werken dan spreekt alles voor zich. De overgang van het oude naar het nieuwe systeem was even wennen voor sommige collega’s, maar uiteindelijk is het voor iedereen goed werkbaar. Het is mooi om te zien hoe GreenCommerce op dit moment binnen het gehele bedrijf wordt gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan is de productieplanning. Waar vroeger de planning vooral in het hoofd zat van de loods-verantwoordelijke, wordt iedere productieorder tegenwoordig gepland in het visuele scherm van de productieplanning. De commerciële medewerkers geven aan wanneer orders klaar moeten staan en vervolgens maakt de Productie Manager zijn planning in GreenCommerce. Op deze manier is voor alle Teamleiders en Machine operators altijd inzichtelijk wanneer men aan een order dient te beginnen en wanneer de order klaar moet staan. Tevens is voor de heftruckchauffeurs middels ELMO (in combinatie met de productieplanning) precies te zien welke producten op welke tijden bij welke machine moeten worden gebracht."
Hoe zien jullie de toekomst als bedrijf?
"Qua verkoop gaat er denk wel e.e.a. veranderen, er zal in de toekomst veel meer digitaal gaan i.p.v. telefonisch."
Hoe zou je dat voor je zien?
"Ik denk dan bijvoorbeeld aan digitale prijslijsten, waar jouw collega Jimmy voor is langsgeweest. We hebben veel verschillende kanalen waar alles op binnenkomt, zoals Whatsapp, mail, Skype en het zou fijn zijn als dat op één plek binnenkomt. De AGF sector loopt hierin toch een beetje achter terwijl hier wel al oplossingen voor zijn. We willen ook meer gaan werken met het automatisch inlezen van orders. We doen dit nu met één klant via Excel, die slaan we op op de server en importeren we via GreenCommerce en dit kan wel sneller. We hebben nog niet getest met FreshBabel, maar ik heb er wel over gelezen en vind het leuk om hiermee binnenkort te gaan testen."
Waar ben je het meest trots op?
"Eigenlijk alles. We hebben alles goed op de rit en we zijn ook ver met GreenCommerce waarmee we alles in één systeem doen (geen Excel ernaast). Ik denk dat de werkwijze binnen het bedrijf verbeterd is door het gebruik van GreenCommerce. Wij gebruiken het systeem echt om goed te kunnen werken qua traceerbaarheid en het inzicht voor de medewerkers. Voor derden (importeurs en exporteurs) is het ook erg belangrijk, want zij geven toch een stuk uit handen en wij zijn verantwoordelijk om hier goed mee om te gaan."
Bekijk hier de case van Euro West.
Foto: Bart Bellemans en Stefan van Marrewijk (Euro West).