Fennel release
De Fennel release is de laatste kwartaalversie van 2024 en daarmee verplicht. In deze release kun je in meerdere schermen filteruitbreidingen terugvinden, zoals bij Transportopdrachten en de export administratie. Verder is bij het Verkooporderregel-scherm een nieuwe optie ‘Locatie wijzigen’ toegevoegd. Ook zijn er nieuwe ontwikkelingen toegevoegd in de Production App en is het Apps-menu veranderd waardoor er meer ruimte vrijkomt om informatie te tonen, zonder daarbij in te leveren op gebruiksgemak. Lees hieronder alle release notes:
Filter
Teler identificatienummer behouden bij pallet opbouw
Logging bij aanmaken elementprijs
Gebruikerspecifieke parameter om zelf een locatie als administratief logistiek te kunnen kenmerken
Handlingorder zonder waarde niet factureerbaar maken bij definitief zetten
Er is een controle toegevoegd voor verkooporders met het type ‘handling’ en ‘handlingcorrectie’. Bij handling worden er diensten (en / of kosten) gefactureerd. Via het nieuwe handling-factureren scherm worden deze facturen gemaakt. Deze controle zorgt ervoor dat diezelfde orders niet ook terugkomen in het 'orders factureren' scherm. Die stonden daar met 0 waarde en waren overbodig.
Er wordt gekeken naar de volgende zaken om een order niet factureerbaar te maken:
- Geen orderregel in de order aanwezig met waarde (aantal x prijs)
- Geen orderregel in de order aanwezig waaruit statiegeld volgt op facturen
- Geen dienstregistraties in de order en orderregels aanwezig die factureerbaar zijn
- Geen crediteerbare kostenposten in de order aanwezig
Opmerking sticker beschikbaar bij aanmaken restopdracht
In de tab ‘Restopdrachten’ van een opdracht is het nu ook mogelijk gemaakt om een enkele restopdracht toe te voegen. Hiervoor is de knop 'Toevoegen' uitgebreid met de opties 'Enkel artikel' en 'Multi artikel'. Bij 'Enkel artikel' kan het artikel van de restopdracht geselecteerd worden en eventueel een sticker opmerking en interne opmerking mee worden gegeven. In de Production App zijn 2 extra velden toegevoegd bij het maken en bewerken van een restopdracht, namelijk ‘Label instructie’ en ‘Interne opmerking’. De Label instructie is de opmerking sticker die je vanuit GreenCommerce kent.
Restopdracht artikel zoekscherm
De zoekfunctionaliteit in de Production App is uitgebreid op 2 verschillende plekken:
- Wanneer je een specifiek artikel wilt zoeken in een veld, kan door middel van verschillende woorden (gescheiden door een spatie) gezocht worden op een combinatie van zoektermen. Voorbeeld: <<Paprika rood 5kg>>
- Bij een veld waar een zoekterm automatisch wordt aangevuld, is het mogelijk om met meerdere woorden te zoeken.
Factuuropmerking kunnen toevoegen bij dienstregistratie
Bij een dienstregistratie is het mogelijk gemaakt om een factuuropmerking toe te voegen. Deze krijgt voorrang op de factuuropmerking in de verkooporderregel/verkooporder, in geval van diensten die op de verkoop geboekt zijn. Bij het genereren van een proforma en factuur wordt de ingevoerde waarde bij de dienstregistratie met voorrang behandeld. Een wijziging in de opmerking factuur is een commerciële wijziging, waardoor de proforma opnieuw gegenereerd kan worden.
Neem contact op met support als je hier gebruik van wilt maken, i.v.m. een wijziging in de reports van Factuur en Proforma.
Verzamelfacturatie van diensten tijdens het factureren kunnen aangeven
Bijlagen kunnen openen in GC als de procescontrole afgerond is
Procescontroles kunnen aanmaken vanuit Machine details scherm in Production App
Inzichtelijk hebben dat een opdracht een procescontrole heeft in het Machine overzicht van de Production App
Standaard template suggereren bij het aanmaken van een proces controle in de Production App
Finetune toevoeg knoppen van verbruik/reserveringen voor kleine schermen in Production App
Descartes - Ultimate Customer Number verplaatsen
Bij het importeren van de EDI order via de Descartes koppeling, wordt het veld ‘ultimatecustomerreferencenumber’ weggeschreven in het referentie eindklant veld van de verkooporder. Bij het genereren van de factuur wordt nu in het veld waybillnum de referentie eindklant weggeschreven. Als het referentie eindklant veld leeg is wordt teruggevallen op het vrachtdocumentnummer van de verkooporder.
Overnemen van palletverpakking en palletfactor uit prijslijst
Bijwerken van dagprijzen per prijsgroep herkennen
Bij het wijzigen van een dagprijs in het dagprijzen grid, worden alleen de gewijzigde prijsgroepen opgeslagen i.p.v. de gehele regel. De datums van de niet gewijzigde prijsgroepen worden hierdoor niet meer bijgewerkt. Als een regel is aangepast maar nog niet opgeslagen, wordt de achtergrondkleur van de gewijzigde prijsgroep iets donkerder. Wanneer je op een andere regel klikt, worden de gewijzigde prijsgroepen opgeslagen en de achtergrondkleur teruggezet.
Eenvoudiger opnieuw afronden van douane aangifte
Vanuit het “Douane export aangiftes” scherm is het mogelijk om een douane export aangifte van afgerond te halen, waarbij het MRN ook gereset wordt. Dit is beschikbaar via het menu item ‘Afronden ongedaan maken’. Bij het ongedaan maken van de afronding, wordt eerst een waarschuwing gegeven. Daarna wordt in het log een extra melding gezet.
Kostenprogramma, staffel en tijden vastleggen bij plannen transportopdrachten
Het formulier waarmee transportplanning gedaan wordt is uitgebreid met extra invoervelden om een transportstaffel, kostenprogramma en de laad- en los data in te voeren.
- Transportstaffel + staffelregel wordt automatisch bepaald op basis van de orderregels die ingepland worden voor transport (uit de klant/leverancier stam instellingen)
- Laaddatum, laadtijd, losdatum en lostijd worden automatisch bepaald op basis van de orderregels die ingepland worden voor transport. Dit wordt gedaan op basis van de laad/los gegevens uit de betreffende orderregels.
Filteren op klant en business unit in klachtenoverzicht
Douane aangiftes filteren op uitvoeragent
Vastlegging van grensovergang gegevens bij transportopdracht
De transportopdracht is uitgebreid met extra gegevens waarbij grensovergang gegevens voor uitvoer en invoer kunnen worden vastgelegd:
- Datum + tijd van uitvoer
- Terminal locatie van uitvoer
- Datum + tijd van invoer
- Terminal locatie van invoer
De velden zijn alleen beschikbaar bij een transportopdracht waar een grensovergang ‘verwacht wordt’. Dit wordt bepaald op basis van de instellingen die bij landen zijn vastgelegd en of er met de douane module wordt gewerkt.
Uitbreiding leveringsgegevens in douaneaangifte berichten
De volgende velden kunnen worden gebruikt door FreshBabel en andere services voor digitale communicatie:
- Datum van grensovergang tbv uitvoer (+ tijd)
- Datum van grensovergang tbv invoer (+ tijd)
- Importdatum van douane aangifte
- Terminal van grensovergang tbv uitvoer
- Terminal van grensovergang tbv invoer
- Transportmiddel van levering
- Transportmiddelnummer van levering
- TransportUnitCode van transport (containercode / trailernummer)
Eenvoudiger omzetten verkoop- en inkooplocatie
Bij het Verkooporderregel-scherm is een nieuwe optie ‘Locatie wijzigen’ toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om de verkooplocatie te wijzigen van de verkooporderregel en de inkooplocatie van de toegewezen partijen. Ook kan de leverancier gewijzigd worden.
Wanneer de keuze bevestigd is, volgt een waarschuwing of de gebruiker het zeker weet, waarna de toegewezen inkooporders worden aangepast.
Het is ook mogelijk om direct het aantal van de inkooporderregel te wijzigen via het bewerken van een toewijzing. Daarbij is de flow geoptimaliseerd, waarbij pop-ups zijn samengevoegd t.b.v. de snelheid. De voorkeur wordt middels een parameter apart bijgehouden. Bij het verwijderen van een toewijzing wordt deze standaard op 0 gezet, wat niet bewerkt kan worden.
Ook is ‘Omrijdopdracht aanmaken’ in het verkooporderregelscherm beschikbaar geworden, dat via een parameter geactiveerd kan worden. Daarnaast is ‘Inkopen’ als optie toegevoegd, waarmee je het resterende aantal van de verkooporderregel volledig inkoopt.
Mogelijkheid voor afdrukken van palletstickers bij samenvoegen en splitsen van pallets in GreenXchange
Extra filtermogelijkheden in transportplanning
Verkooporder doorvoeren in de voorraad, instelbaar hoeveel dagen vooruit
Het is nu mogelijk om via de optie ‘Doorvoeren in de toekomst’, deze actie automatisch uit te voeren in plaats van direct. Het is dan mogelijk om een aantal dagen in te vullen. De verkooporder wordt dan doorgevoerd in de voorraad op de afleverdatum minus het ingevoerde aantal dagen. De doorvoerdatum moet altijd in de toekomst liggen en kan ook de afleverdatum van de verkooporder zijn.
Gebruikersinformatie naar GX per bestelling
In GreenCommerce is ontwikkeld dat de volledige naam van een gebruiker wordt ontsloten op het moment dat er in GreenXchange een bestelling wordt aangemaakt op basis van een opdracht of inkooporderregel. Deze informatie wordt bij een bestelling opgeslagen in de kolom Contactpersoon, indien dit voor een bestelling gevuld is wordt deze achter de eigenaar getoond.
Locatiespecifiek-report beschikbaar in ccTransportOpdrachten: Afleverbon
Het report “Transportopdracht overzicht” is nu locatie specifiek op te vragen. Als het report locatie specifiek wordt opgevraagd, wordt de parameter @VanLocatieID gevuld.
Daarnaast is het “Transportopdracht overzicht” nu voor een specifieke locatie te bekijken, af te drukken of te e-mailen. De mogelijkheid om locatie specifieke documenten te bekijken is ook toegevoegd voor de transportopdracht, cmr en de laadlijst.
Aanpassen regio filter in transportopdrachten
Transportopdrachten filteren op land van verzending en land van bestemming
Vastleggen tijdstip verzenden laadlijst in transportopdrachtlocaties
Aan de functionaliteit ‘Laadlijst versturen’ is een extra stuk logging toegevoegd waarmee het tijdstip waarop dit gebeurt nu ook wordt vastgelegd. Er is ook informatie op het niveau van transportopdracht beschikbaar gemaakt door middel van een nieuwe kolom. Ook is de optie ‘Indirect mailen’ toegevoegd.
Filteren op land van verzending in export administratie
Ondersteuning voor ePhyto richting e-CertNL
In de koppeling met eCertNL zijn aanvullende velden toegevoegd/gecontroleerd:
- Grensovergang in land van bestemming
Hiervoor wordt de grensovergang in het land van bestemming voor ingestuurd. Er is een nieuw veld bij het aanmaken van een aangifte beschikbaar gemaakt, die vooraf gesuggereerd wordt door de ingevulde terminal bij een VO of TO. - Plaats van exporteur
Dit kenmerk was reeds aanwezig in de koppeling - Plaats van importeur (in land van bestemming; bij import op eigen naam --> dan plaats van afleveradres insturen)
Hiervoor wordt de PlaatsLogistiek van de eerste klant uit de orders toegevoegd. - Of gebruik gemaakt wordt van Bedrijfs Controle Systeem (BCS)
Al aanwezig - Verpakkingsvorm --> BX = boxes
Al aanwezig
Datawarehouse: Toevoeging AantalVernietigd en AantalRetour aan FeitVerkoopResultaatMutatie- tabel
Aan de tabel FeitVerkoopResultaatMutatie voor het Datawarehouse pakket zijn de volgende velden toegevoegd:
- AantalRetour → wordt gevuld met het aantal van de partijmutatie als de partijmutatie gekenmerkt is als ‘komt retour’
- AantalVernietigd → wordt gevuld met het aantal van de partijmutatie als de partijmutatie gekenmerkt is als ‘is vernietigd’
Referentie in inkooporderregel met product invoeren en inlezen
Bij aanvoerbrief-regels is het label ‘Referentie’ omgezet naar een tekstveld dat beheerd kan worden. Voor aanvoerbrieven die vanuit GreenXchange worden ingestuurd, wordt het veld uitgezet aangezien het niet de bedoeling is deze referentie aan te passen.
De Excel importmodule is uitgebreid zodat deze referentie ook ingelezen kan worden.
Toevoegen businesslogica document voor importverklaringen
Er is een nieuw documenttype toegevoegd dat gebruikt kan worden voor de vastlegging van de importverklaring bij een export aangifte.
Wanneer alle gematchte informatie overeenkomt, wordt de bijlage als importverklaring gekoppeld aan de douaneaangifte. Zo niet, wordt het als reguliere bijlage gekoppeld aan de douane-aangifte. Aanvullend zijn ook twee tijdstippen vastgelegd waarmee beter kan worden gemonitord welke relevante gegevens met wie zijn gedeeld:
- TijdstipUitvoerAgentGeinformeerd
- TijdstipInvoerAgentGeinformeerd
SSCC Reeksen inzetten voor handling en buitenlocaties
Bij Stamgegevens -> Productie -> SSCC Reeksen kunnen SSCC Reeksen geconfigureerd worden. Hierbij wordt gekeken of er geen overlap is met een eerder aangemaakte reeks; reeksen mogen niet meerdere malen actief zijn.
Als er SSCC nummers uitgegeven moeten worden voor een handling partner, is het nodig om de aan te maken reeks te koppelen aan de betreffende relatie.
Als verkooporganisatie kan je de SSCC Reeksen voor jouw organisatie aanmaken en aan één of meerdere locaties koppelen. Bij het aanmaken van een SSCC nummer voor een pallet zal gecontroleerd worden of er voor die locatie een actieve reeks aanwezig is.
Zodra een locatie staat geconfigureerd als ‘Logistiek partner’, zal er afgedwongen worden dat de logistiek partner de SSCC nummers zal uitgeven. Bij het verwerken van de verlading zullen de SSCC nummers op de pallet gecontroleerd worden aan de actieve SSCC Reeks.
Als de Bedrijfsprefix en Bedrijfsnummer zijn vastgelegd in de systeeminstellingen, zijn deze velden vooraf ingevuld en read-only in de SSCC Reeks.
Er is een mijlpaal “SsccNummerUitReeks” toegevoegd die op conditie SsccReeks.AantalBeschikbaar uitgevoerd kan worden.
Verkooporderregel EDI Regelnummer verplaatsen naar verkooporderregel referentie
Het EdiRegelNummer wordt nu ook in de referentie van de verkooporderregel opgeslagen. Als de referentie van een verkooporderregel is gevuld, wordt deze weggeschreven in het veld byordlinenum van het Desadv en Invoice bericht. Als de referentie leeg is, wordt teruggevallen op het EdiRegelNummer. Als deze ook leeg is komt het veld niet in het bericht. Bij het splitsen van een verkooporderregel is het nu mogelijk om de referentie mee te nemen naar de nieuwe verkooporderregel. Hiervoor is een extra optie gekomen in het splitsen-scherm.
Ook bij het gedeeltelijk verplaatsen van een verkooporderregel is het nu mogelijk om de referentie te behouden.
Reporting API Printen vanuit toegevoegde Overzichten
Standaardiseren mailen en indirect mailen facturatiemodule
In het facturen-scherm is het menu-item om een factuur te mailen hetzelfde gemaakt als de standaard beschikbare e-mailopties in GreenCommerce. Nu zijn er 3 opties beschikbaar: Direct mailen, indirect mailen en annuleren. Ook is het mogelijk om een factuurspecificatie wel/niet mee te sturen (indien FactuurExtraReport is ingericht).
Er zijn 2 mailopties in het menu; een waarbij de factuurspecificatie standaard niet aan staat en een optie waarbij de factuurspecificatie standaard wel aan staat.
Relatieprijs van element baseren op eigenaar
Diensteenheden kunnen toevoegen aan diensttemplate
Inzicht in order-status indicatieprijzen in ccVerkoopOrders
De indicator voor nul-prijzen is uitgebreid met een controle waarmee ook indicatie en commissie verkoopprijzen worden gecontroleerd. De indicator wordt hier functioneel dus in feite uitgebreid met ‘prijs niet bekend’; wat kan inhouden dat er een nul-prijs actief is, een indicatieprijs aanwezig is of dat er op basis van commissie verkocht is.
Toevoegen taak om voor verkooporderregels met klantopdracht het artikel te wijzigen
Beveiliging op bedrijfskolommen en standaardkolommen resetten
Inzicht in tijdstip loslijst verstuurd in inkooporders-scherm
De functionaliteiten achter het versturen van een systeemdocument [Inkooporder loslijst] zijn uitgebreid. Voor de handmatige verstuur actie (direct/indirect) via [Documenten] → [Inkooporder loslijst] is een uitbreiding toegevoegd dat na het versturen nu ook het ‘TijdstipOntvangstLocatieGeinformeerd’ op de inkooporder wordt bijgewerkt.
Naast de weergave van standaard ontvangers bij een digitale koppeling, wordt nu ook aangegeven wat de standaardinstellingen zijn m.b.t. het versturen van de loslijst. Via de checkboxes kan worden ingesteld welke locaties en welke ontvangers berichten moeten krijgen (afhankelijk of er digitale koppeling voor is ingericht). Er worden standaard suggesties gegeven op basis van de stamgegevens. Na het e-mailen van de loslijst, wordt er een status en tijdstip bij de inkooporder vastgelegd. De kolommen kunnen aan het inkooporders overzicht worden toegevoegd.
Eenzelfde oplossing is toegepast voor het informeren van de producenten van opdrachten. Anders dan bij de inkoop, blijft bij het mailen van de opdrachtbon gebruikgemaakt worden van het veld [OpdrachtbonGemaild] waarin het tijdstip van verzending vastligt.
Nieuwe menustructuur GreenCommerce Apps
Er is een nieuwe layout voor het menu toegepast in de GreenCommerce Apps. Zo is er gekozen voor een hamburgermenu die vanuit de linkerkant uitschuift, in plaats van de tabbladen die in het scherm bleven staan. Door deze nieuwe structuur ontstaat ook ruimte om het ‘Jouw Apps’ gedeelte op een andere plaats neer te zetten. Dit geeft wederom wat meer ruimte om informatie van de gekozen App te tonen, zonder dat het ten koste gaat van de informatievoorziening.
Als je hiervan gebruik wil maken, klik je rechtsboven op [Menu] -> [Upgrade naar zijmenu].
Inbox meerdere berichten tegelijkertijd controleren en importeren
Toevoegen transactiedatum aan inkoopfactuur platgeslagen data
Er zijn geen release notes met dit label gevonden.