Fennel - GreenCommerce

De Fennel release is de laatste kwartaalversie van 2024 en daarmee verplicht. In deze release kun je in meerdere schermen filteruitbreidingen terugvinden, zoals bij Transportopdrachten en de export administratie. Verder is bij het Verkooporderregel-scherm een nieuwe optie ‘Locatie wijzigen’ toegevoegd. Ook zijn er nieuwe ontwikkelingen toegevoegd in de Production App en is het Apps-menu veranderd waardoor er meer ruimte vrijkomt om informatie te tonen, zonder daarbij in te leveren op gebruiksgemak. Lees hieronder alle release notes:

Filter

Bij het verplaatsen van colli naar een andere pallet, blijft het 'Identificatie nummer' vanaf nu behouden voor het deel dat naar de nieuwe pallet wordt verplaatst.

Het toevoegen of verwijderen van een elementprijs wordt voortaan gelogd bij zowel het element als bij de elementprijs. Ook worden wijzigingen in de prijzen van een elementrelatieprijs nu gelogd.

Met de nieuwe parameter: ‘MagLocatieAdministratiefLogistiekAanpassen’, kan per gebruiker ingesteld worden of de locatie het kenmerk administratief logistiek heeft. Met deze instelling kan de gebruiker de instelling op locatie aanpassen.

Er is een controle toegevoegd voor verkooporders met het type ‘handling’ en ‘handlingcorrectie’. Bij handling worden er diensten (en / of kosten) gefactureerd. Via het nieuwe handling-factureren scherm worden deze facturen gemaakt. Deze controle zorgt ervoor dat diezelfde orders niet ook terugkomen in het 'orders factureren' scherm. Die stonden daar met 0 waarde en waren overbodig.
Er wordt gekeken naar de volgende zaken om een order niet factureerbaar te maken:

  • Geen orderregel in de order aanwezig met waarde (aantal x prijs)
  • Geen orderregel in de order aanwezig waaruit statiegeld volgt op facturen
  • Geen dienstregistraties in de order en orderregels aanwezig die factureerbaar zijn
  • Geen crediteerbare kostenposten in de order aanwezig

 

In de tab ‘Restopdrachten’ van een opdracht is het nu ook mogelijk gemaakt om een enkele restopdracht toe te voegen. Hiervoor is de knop 'Toevoegen' uitgebreid met de opties 'Enkel artikel' en 'Multi artikel'. Bij 'Enkel artikel' kan het artikel van de restopdracht geselecteerd worden en eventueel een sticker opmerking en interne opmerking mee worden gegeven. In de Production App zijn 2 extra velden toegevoegd bij het maken en bewerken van een restopdracht, namelijk ‘Label instructie’ en ‘Interne opmerking’. De Label instructie is de opmerking sticker die je vanuit GreenCommerce kent.

De zoekfunctionaliteit in de Production App is uitgebreid op 2 verschillende plekken:

  • Wanneer je een specifiek artikel wilt zoeken in een veld, kan door middel van verschillende woorden (gescheiden door een spatie) gezocht worden op een combinatie van zoektermen. Voorbeeld: <<Paprika rood 5kg>>
  • Bij een veld waar een zoekterm automatisch wordt aangevuld, is het mogelijk om met meerdere woorden te zoeken.

Bij een dienstregistratie is het mogelijk gemaakt om een factuuropmerking toe te voegen. Deze krijgt voorrang op de factuuropmerking in de verkooporderregel/verkooporder, in geval van diensten die op de verkoop geboekt zijn. Bij het genereren van een proforma en factuur wordt de ingevoerde waarde bij de dienstregistratie met voorrang behandeld. Een wijziging in de opmerking factuur is een commerciële wijziging, waardoor de proforma opnieuw gegenereerd kan worden.

Neem contact op met support als je hier gebruik van wilt maken, i.v.m. een wijziging in de reports van Factuur en Proforma.

Bij het factureren van één of meerdere orders/activiteiten is een optie toegevoegd om een verzamelfactuur te maken. Standaard wordt deze gesuggereerd op de klant-instelling voor verzamelfacturatie. Als hiervoor wordt gekozen, is de factuuromschrijving een verplicht veld.

Het menu item ‘Open bijlage’ op een rapport regel is nu ook beschikbaar gemaakt als een procescontrole rapport is afgerond.

In het Machine overzicht worden nu ook procescontrole rapporten getoond en, mits je over de juiste rechten beschikt, kan je hier ook rapporten aanmaken en bewerken.

Ook is het nu inzichtelijk hoeveel procescontrole rapporten een opdracht bevat en hoeveel daarvan afgerond zijn.

In het machine overzicht scherm is het nu inzichtelijk hoeveel procescontrole rapporten een opdracht bevat en hoeveel daarvan afgerond zijn. Deze informatie wordt alleen getoond als de opdracht minimaal één procescontrole rapport heeft.

Indien de standaard procescontrole template is gevuld in de algemene instellingen van de App voor het huidige bedrijf, zal deze nu ook gesuggereerd worden bij het aanmaken van een proces controle rapport in de Production App.

Op kleinere schermen werden de knoppen voor het toevoegen van verbruik en reserveringen allebei knoppen met een plus-icoontje. Hier is nu onderscheid in gemaakt door voor het toevoegen van reserveringen een ander icoon te gebruiken.

Bij het importeren van de EDI order via de Descartes koppeling, wordt het veld ‘ultimatecustomerreferencenumber’ weggeschreven in het referentie eindklant veld van de verkooporder. Bij het genereren van de factuur wordt nu in het veld waybillnum de referentie eindklant weggeschreven. Als het referentie eindklant veld leeg is wordt teruggevallen op het vrachtdocumentnummer van de verkooporder.

Het is nu mogelijk om op relatieniveau aan te geven of palletgegevens overgenomen moeten worden als het artikel wijzigt in een verkooporderregel. Deze instelling is te vinden onder de tab “klant” in het relatie stamgegeven-scherm. 

Bij het wijzigen van een dagprijs in het dagprijzen grid, worden alleen de gewijzigde prijsgroepen opgeslagen i.p.v. de gehele regel. De datums van de niet gewijzigde prijsgroepen worden hierdoor niet meer bijgewerkt. Als een regel is aangepast maar nog niet opgeslagen, wordt de achtergrondkleur van de gewijzigde prijsgroep iets donkerder. Wanneer je op een andere regel klikt, worden de gewijzigde prijsgroepen opgeslagen en de achtergrondkleur teruggezet.

Vanuit het “Douane export aangiftes” scherm is het mogelijk om een douane export aangifte van afgerond te halen, waarbij het MRN ook gereset wordt. Dit is beschikbaar via het menu item ‘Afronden ongedaan maken’. Bij het ongedaan maken van de afronding, wordt eerst een waarschuwing gegeven. Daarna wordt in het log een extra melding gezet.

Het formulier waarmee transportplanning gedaan wordt is uitgebreid met extra invoervelden om een transportstaffel, kostenprogramma en de laad- en los data in te voeren.

  • Transportstaffel + staffelregel wordt automatisch bepaald op basis van de orderregels die ingepland worden voor transport (uit de klant/leverancier stam instellingen)
  • Laaddatum, laadtijd, losdatum en lostijd worden automatisch bepaald op basis van de orderregels die ingepland worden voor transport. Dit wordt gedaan op basis van de laad/los gegevens uit de betreffende orderregels.

In het ‘Klachten’ scherm is een filter op klant en business unit (mits beschikbaar) toegevoegd.

In het ‘Douane export aangiftes’ scherm is het nu mogelijk om op uitvoeragent te filteren.

De transportopdracht is uitgebreid met extra gegevens waarbij grensovergang gegevens voor uitvoer en invoer kunnen worden vastgelegd:

  • Datum + tijd van uitvoer
  • Terminal locatie van uitvoer
  • Datum + tijd van invoer
  • Terminal locatie van invoer

De velden zijn alleen beschikbaar bij een transportopdracht waar een grensovergang ‘verwacht wordt’. Dit wordt bepaald op basis van de instellingen die bij landen zijn vastgelegd en of er met de douane module wordt gewerkt.

De volgende velden kunnen worden gebruikt door FreshBabel en andere services voor digitale communicatie:

  • Datum van grensovergang tbv uitvoer (+ tijd)
  • Datum van grensovergang tbv invoer (+ tijd)
  • Importdatum van douane aangifte
  • Terminal van grensovergang tbv uitvoer
  • Terminal van grensovergang tbv invoer
  • Transportmiddel van levering
  • Transportmiddelnummer van levering
  • TransportUnitCode van transport (containercode / trailernummer)

 

Bij het Verkooporderregel-scherm is een nieuwe optie ‘Locatie wijzigen’ toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om de verkooplocatie te wijzigen van de verkooporderregel en de inkooplocatie van de toegewezen partijen. Ook kan de leverancier gewijzigd worden.
Wanneer de keuze bevestigd is, volgt een waarschuwing of de gebruiker het zeker weet, waarna de toegewezen inkooporders worden aangepast.

Het is ook mogelijk om direct het aantal van de inkooporderregel te wijzigen via het bewerken van een toewijzing. Daarbij is de flow geoptimaliseerd, waarbij pop-ups zijn samengevoegd t.b.v. de snelheid. De voorkeur wordt middels een parameter apart bijgehouden. Bij het verwijderen van een toewijzing wordt deze standaard op 0 gezet, wat niet bewerkt kan worden.

Ook is ‘Omrijdopdracht aanmaken’ in het verkooporderregelscherm beschikbaar geworden, dat via een parameter geactiveerd kan worden. Daarnaast is ‘Inkopen’ als optie toegevoegd, waarmee je het resterende aantal van de verkooporderregel volledig inkoopt.

Het venster voor het ombouwen van pallets is uitgebreid met de mogelijkheid om direct pallet stickers af te drukken voor de resultaten-pallets. De vooraf ingevulde waarden zijn gebaseerd op de printerinstellingen in het onderdeel ‘Voorraad’.

In het “Transport planning” scherm is het nu mogelijk om te filteren op:

  • Land van laden
  • Land van lossen
  • Regio van laden
  • Regio van lossen

Het is nu mogelijk om via de optie ‘Doorvoeren in de toekomst’, deze actie automatisch uit te voeren in plaats van direct. Het is dan mogelijk om een aantal dagen in te vullen. De verkooporder wordt dan doorgevoerd in de voorraad op de afleverdatum minus het ingevoerde aantal dagen. De doorvoerdatum moet altijd in de toekomst liggen en kan ook de afleverdatum van de verkooporder zijn.

In GreenCommerce is ontwikkeld dat de volledige naam van een gebruiker wordt ontsloten op het moment dat er in GreenXchange een bestelling wordt aangemaakt op basis van een opdracht of inkooporderregel. Deze informatie wordt bij een bestelling opgeslagen in de kolom Contactpersoon, indien dit voor een bestelling gevuld is wordt deze achter de eigenaar getoond.

Het report “Transportopdracht overzicht” is nu locatie specifiek op te vragen. Als het report locatie specifiek wordt opgevraagd, wordt de parameter @VanLocatieID gevuld.

Daarnaast is het “Transportopdracht overzicht” nu voor een specifieke locatie te bekijken, af te drukken of te e-mailen. De mogelijkheid om locatie specifieke documenten te bekijken is ook toegevoegd voor de transportopdracht, cmr en de laadlijst.

De filter op regio is vervangen door een van- en naar regio filter. In tegenstelling tot de vorige filter, waar werd gekeken naar de regio van de transporteur, wordt nu gekeken naar de regio’s van de laad- en los adressen.

In het transportopdrachten-scherm zijn filters toegevoegd voor het land van laden en het land van lossen. Gefilterd wordt op basis van de laad- en loslocaties van de geplande transporten (o.b.v. de inhoud in de regels).

Aan de functionaliteit ‘Laadlijst versturen’ is een extra stuk logging toegevoegd waarmee het tijdstip waarop dit gebeurt nu ook wordt vastgelegd. Er is ook informatie op het niveau van transportopdracht beschikbaar gemaakt door middel van een nieuwe kolom. Ook is de optie ‘Indirect mailen’ toegevoegd.

In de export administratie is een filter toegevoegd waarmee nu ook op het land van verzending kan worden gefilterd.

In de koppeling met eCertNL zijn aanvullende velden toegevoegd/gecontroleerd:

  • Grensovergang in land van bestemming
    Hiervoor wordt de grensovergang in het land van bestemming voor ingestuurd. Er is een nieuw veld bij het aanmaken van een aangifte beschikbaar gemaakt, die vooraf gesuggereerd wordt door de ingevulde terminal bij een VO of TO.
  • Plaats van exporteur
    Dit kenmerk was reeds aanwezig in de koppeling
  • Plaats van importeur (in land van bestemming; bij import op eigen naam --> dan plaats van afleveradres insturen)
    Hiervoor wordt de PlaatsLogistiek van de eerste klant uit de orders toegevoegd.
  • Of gebruik gemaakt wordt van Bedrijfs Controle Systeem (BCS)
    Al aanwezig
  • Verpakkingsvorm --> BX = boxes
    Al aanwezig

Aan de tabel FeitVerkoopResultaatMutatie voor het Datawarehouse pakket zijn de volgende velden toegevoegd:

  • AantalRetour → wordt gevuld met het aantal van de partijmutatie als de partijmutatie gekenmerkt is als ‘komt retour’
  • AantalVernietigd → wordt gevuld met het aantal van de partijmutatie als de partijmutatie gekenmerkt is als ‘is vernietigd’

Bij aanvoerbrief-regels is het label ‘Referentie’ omgezet naar een tekstveld dat beheerd kan worden. Voor aanvoerbrieven die vanuit GreenXchange worden ingestuurd, wordt het veld uitgezet aangezien het niet de bedoeling is deze referentie aan te passen.
De Excel importmodule is uitgebreid zodat deze referentie ook ingelezen kan worden.

Er is een nieuw documenttype toegevoegd dat gebruikt kan worden voor de vastlegging van de importverklaring bij een export aangifte.

Wanneer alle gematchte informatie overeenkomt, wordt de bijlage als importverklaring gekoppeld aan de douaneaangifte. Zo niet, wordt het als reguliere bijlage gekoppeld aan de douane-aangifte. Aanvullend zijn ook twee tijdstippen vastgelegd waarmee beter kan worden gemonitord welke relevante gegevens met wie zijn gedeeld:

  • TijdstipUitvoerAgentGeinformeerd
  • TijdstipInvoerAgentGeinformeerd

Bij Stamgegevens -> Productie -> SSCC Reeksen kunnen SSCC Reeksen geconfigureerd worden. Hierbij wordt gekeken of er geen overlap is met een eerder aangemaakte reeks; reeksen mogen niet meerdere malen actief zijn.

Als er SSCC nummers uitgegeven moeten worden voor een handling partner, is het nodig om de aan te maken reeks te koppelen aan de betreffende relatie.

Als verkooporganisatie kan je de SSCC Reeksen voor jouw organisatie aanmaken en aan één of meerdere locaties koppelen. Bij het aanmaken van een SSCC nummer voor een pallet zal gecontroleerd worden of er voor die locatie een actieve reeks aanwezig is.

Zodra een locatie staat geconfigureerd als ‘Logistiek partner’, zal er afgedwongen worden dat de logistiek partner de SSCC nummers zal uitgeven. Bij het verwerken van de verlading zullen de SSCC nummers op de pallet gecontroleerd worden aan de actieve SSCC Reeks.

Als de Bedrijfsprefix en Bedrijfsnummer zijn vastgelegd in de systeeminstellingen, zijn deze velden vooraf ingevuld en read-only in de SSCC Reeks.

Er is een mijlpaal “SsccNummerUitReeks” toegevoegd die op conditie SsccReeks.AantalBeschikbaar uitgevoerd kan worden.

Het EdiRegelNummer wordt nu ook in de referentie van de verkooporderregel opgeslagen. Als de referentie van een verkooporderregel is gevuld, wordt deze weggeschreven in het veld byordlinenum van het Desadv en Invoice bericht. Als de referentie leeg is, wordt teruggevallen op het EdiRegelNummer. Als deze ook leeg is komt het veld niet in het bericht. Bij het splitsen van een verkooporderregel is het nu mogelijk om de referentie mee te nemen naar de nieuwe verkooporderregel. Hiervoor is een extra optie gekomen in het splitsen-scherm.

Ook bij het gedeeltelijk verplaatsen van een verkooporderregel is het nu mogelijk om de referentie te behouden.

Er is een aanpassing gemaakt in het afhandelen van de printfunctie waardoor er bij de keuze voor [Printen] rekening wordt gehouden met de ingestelde printervoorkeuren.

Indien er geen printer ingesteld is, volgt alsnog de pop-up om een printer te selecteren.

Als je bent ingelogd als [Report administrator] krijg je de optie [Instellingen beheren]. Hierbij kun je, net zoals vanuit ccReports, de standaardinstellingen van het report beheren (denk aan parameters en standaard printers).

In het facturen-scherm is het menu-item om een factuur te mailen hetzelfde gemaakt als de standaard beschikbare e-mailopties in GreenCommerce. Nu zijn er 3 opties beschikbaar: Direct mailen, indirect mailen en annuleren. Ook is het mogelijk om een factuurspecificatie wel/niet mee te sturen (indien FactuurExtraReport is ingericht).


Er zijn 2 mailopties in het menu; een waarbij de factuurspecificatie standaard niet aan staat en een optie waarbij de factuurspecificatie standaard wel aan staat. 

Er is een instelling gemaakt waarmee bepaald wordt of de prijs van elementen in handling opdrachten altijd de prijs van de eigenaar van de opdracht wordt. Dit gebeurt dus ook als het element door een derde relatie wordt geleverd. Dit zit achter een parameter.

Bij eenmalige diensten is het nu mogelijk om in de diensttemplate het aantal eenheden op te geven. Bij periodieke diensten is het nog steeds mogelijk om het aantal hops (aantal dagen dat een tarief geldig is) en de hopgrootte (aantal keer dat een hop is uitgevoerd) op te geven.

De indicator voor nul-prijzen is uitgebreid met een controle waarmee ook indicatie en commissie verkoopprijzen worden gecontroleerd. De indicator wordt hier functioneel dus in feite uitgebreid met ‘prijs niet bekend’; wat kan inhouden dat er een nul-prijs actief is, een indicatieprijs aanwezig is of dat er op basis van commissie verkocht is.

Er is een nieuwe taak toegevoegd waarmee gebruikers gemachtigd kunnen worden om voor verkooporderregels die zijn toegewezen aan klantopdrachten het artikel te wijzigen via menu-item [Artikel wijzigen].

Bij het instellen van de standaard- en bedrijfskolommen wordt vanaf nu eerst een waarschuwing gegeven middels een pop-up.

 

De functionaliteiten achter het versturen van een systeemdocument [Inkooporder loslijst] zijn uitgebreid. Voor de handmatige verstuur actie (direct/indirect) via [Documenten] → [Inkooporder loslijst] is een uitbreiding toegevoegd dat na het versturen nu ook het ‘TijdstipOntvangstLocatieGeinformeerd’ op de inkooporder wordt bijgewerkt.

Naast de weergave van standaard ontvangers bij een digitale koppeling, wordt nu ook aangegeven wat de standaardinstellingen zijn m.b.t. het versturen van de loslijst. Via de checkboxes kan worden ingesteld welke locaties en welke ontvangers berichten moeten krijgen (afhankelijk of er digitale koppeling voor is ingericht). Er worden standaard suggesties gegeven op basis van de stamgegevens. Na het e-mailen van de loslijst, wordt er een status en tijdstip bij de inkooporder vastgelegd. De kolommen kunnen aan het inkooporders overzicht worden toegevoegd.

Eenzelfde oplossing is toegepast voor het informeren van de producenten van opdrachten. Anders dan bij de inkoop, blijft bij het mailen van de opdrachtbon gebruikgemaakt worden van het veld [OpdrachtbonGemaild] waarin het tijdstip van verzending vastligt.

Er is een nieuwe layout voor het menu toegepast in de GreenCommerce Apps. Zo is er gekozen voor een hamburgermenu die vanuit de linkerkant uitschuift, in plaats van de tabbladen die in het scherm bleven staan. Door deze nieuwe structuur ontstaat ook ruimte om het ‘Jouw Apps’ gedeelte op een andere plaats neer te zetten. Dit geeft wederom wat meer ruimte om informatie van de gekozen App te tonen, zonder dat het ten koste gaat van de informatievoorziening.

Als je hiervan gebruik wil maken, klik je rechtsboven op [Menu] -> [Upgrade naar zijmenu].

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat je meerdere berichten in de inbox kan controleren en verwerken. Er volgt eenmalig een waarschuwing bij potentiële dubbele verwerking bij automatisch in te lezen berichten.

De Datawarehouse module is uitgebreid met 2 extra kolommen waarmee de bijbehorende transactiedatum en transactienummers worden weggeschreven. De datumkolom wordt ook gelinkt aan de datumkalender zodat hier gemakkelijk een koppeling gemaakt kan worden.

De opdracht is uitgebreid met een nieuwe eigenschap: LaatstGewijzigdDoorGebruiker. In deze eigenschap wordt bijgehouden welke gebruiker de opdracht voor het laatste heeft aangepast.

Er zijn geen release notes met dit label gevonden.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang als eerste alle updates over GreenCommerce.

Aanmelden